– Att be om förlåtelse och att förlåta är ju en del av kristendomen, säger Näkkäläjärvi. Men innan kyrkan ber om ursäkt är det viktigt att man först noga reder ut vad man ber om förlåtelse för.
Näkkäläjärvi nämner att kyrkan tidigare stämplat samekulturen som synd och att bara majoritetens sätt att tjäna Gud varit det rätta. Jojken försvann ur kyrkan liksom också den samiska mytologin. Näkkäläjärvi konstaterar ändå att tiderna förändrats och att kyrkan numera ger service på samiska.
I synnerhet under 1800-talet fick samerna känna hur kyrkan trampade ner deras kultur. Majoritetsbefolkningen, handelsmän, nybyggare, präster och klockare introducerade alkoholen för samerna. Supande blev ett allvarligt problem. Och de som kommit med alkoholen var samtidigt de som beskyllde samerna för att supa.
– Även om Laestadius lyckades få supandet att minska så finns alkoholproblemet kvar än i dag, säger Näkkäläjärvi.
Tas på allvar i stiftet
Kyrkan tar Näkkäläjärvis ord på allvar. Biskop Samuel Salmi i Uleåborgs stift har tillsatt en finländsk-samisk arbetsgrupp som planerar ett försoningsseminarium i Enare den 4 juli 2012.
– Men det här är inte bara en kyrklig angelägenhet, säger Salmi. Min förhoppning är att även statsmakten upptäcker vilket banbrytande arbete som är på gång. För kyrkan räcker det gott och väl att reda ut det frågor som varit svåra för oss. För att det ska bli en verklig försoning måste det resultera i något där samhället, kyrkan och samerna står tillsammans.
Läs mera i Kyrkpressen 9/2011.