Den största kartläggningen av väckelserörelserna inom den evangelisk-lutherska kyrkan någonsin utkom häromveckan.
Teologie doktor Hanna Salomäki har undersökt medlemmarnas band till rörelsen, moraluppfattningar och bibelsyn. Det kommer också fram hur aktivt väckelsefolket är både i kyrkan och i samhället.
– Väckelserörelserna har ofta stämplats som kritiska och avvaktande till kyrkan. Men undersökningen visar att 65 procent av deltagarna går i kyrkan minst en gång i månaden. Det här är betydligt mer än finländarna överlag, där hälften går i kyrkan högst en gång om året, säger Hanna Salomäki.
Enkäter på storsamlingar
Forskarteamet har delat ut frågeformulär vid de olika rörelsernas storsamlingar två somrar i rad. När rörelserna samlas till fest sätts massorna i rörelse. Gammallaestadianernas samling i somras hade minst 62 000 deltagare.
– Var tionde finländare hör till någon väckelserörelse. Ytterligare en tiondel uppger att de har påverkats av en väckelserörelse, säger Hanna Salomäki.
Familjen är den överlägset största inkörsporten.
På festerna nådde hon både de mycket aktiva och de som har lösare band till rörelserna. Fyratusen personer har fyllt i formulären, 61 procent av dem kvinnor och 39 procent män.
Hanna Salomäki påpekar att väckelserörelserna tycks ha lyckats i den åldersgrupp som folkkyrkan mest av allt saknar.
Bland de medelålders, mitt i livet, är könsbalansen mellan män och kvinnor jämn.
– Väckelserörelserna erbjuder andra möjligheter till lekmannaaktivitet, som också attraherar män. Det handlar om allt från att resa tält till det som kallats ”yxväckelse”, när grupper åker över östgränsen och hjälper till att bygga kyrkor.
Läs hela artikeln i Kyrkpresse 48/2010.