I år sammanfaller datumet med farsdagen, vilket kyrkan också tagit fasta på i sitt kampanjmaterial.
– Farsdagen gör det enkelt att komma ihåg valdagen. I många församlingar är det en familjecentrerad söndag, man firar familjemässor och har kyrkkaffe. Kanske kan det locka fler röstare till valurnorna?
Kari Kanala, projektsekreterare för valkommunikationen, har haft två personliga mål inför församlingsvalet: att människor skulle veta att valet finns och att de som får rösta för första gången skulle göra det.
– Förhandsröstningen har varit mycket livligare än tidigare. Vi har fört en aktiv kampanj och försökt föra fram att det inte handlar om ett val för en inre krets.
Kanalas ursprungliga mål var en röstningsprocent på 16,7, men målet har sedermera höjts till 19,9. Han anser inte att de gångna veckornas debatt kring kyrkan har påverkat valet på ett negativt sätt.
– Diskussion är alltid bra. Kyrkan kan ha många stämmor. Trots att partnerskapsfrågan ger upphov till oenighet tror jag att den aktuella debatten kanske gjort oss mer ense i annat.
Inför valet lovade Kanala att ta en tatuering med kyrkostyrelsens logo ifall röstningsprocenten i församlingsvalet överskrider 20 procent.
– Jag har velat visa att man med humorns hjälp kan föra fram en allvarlig sak, säger han.