Gångbron mellan före detta presidenten Kekkonens residens Ekudden och friluftsmuseet på Fölisön trampas av en ständig ström av trötta fötter. Denna solbrända onsdagskväll söker sig några tiotal fotpar till Karuna kyrka där det bjuds på Eine kleine nachtmusik.
Krista Oinonen, med blomma i barmen och glans på läpparna, stiger med fjädrande steg och Mozart i blicken in i 1500-talskyrkans mörkbetsade tystnad. Hennes förvåning är stor när Duo Vesper – Olga och Tatjana Kurikka – sätter sig vid varsin kantele och med känsligt rutinerade fingrar skapar tonmönster med förankring i nordisk sommarnatt.
– Det var inte alldeles lätt att lyssna på kantele när man var inställd på Mozart. Rubriken var kanske lite missvisande.
Krista Oinonen är mer fundersam än besviken. Hennes eget intresse lutar mera åt operahållet – att höra på kantelemusik går väl an men den klassiska musiken är mer lockande.
Svensk virtuos
Ett par timmar senare öppnar jag Gamla kyrkans tunga dörr för att strax därefter omslutas av den svenska organisten Per Thunarfs fantasifullt broderade musikväv. Helsingfors orgelsommar bjuder på många olika slags musikaliska yttringar men som namnet antyder ligger tyngdpunkten på kyrkans huvudinstrument.
Artisten är, som hans finländska kollega Kira Lankinen uttrycker det, ”lunchkonserternas stora man”. Och det märks.