Den här veckan har över 1 000 personer från olika samtalstjänster i 25
länder samlats till konferens i Wien. Det var artonde gången och nu
handlade föreläsningarna och workshopparna om temat Möjligheter att
befrämja fredliga uppgörelser i kris- och konfliktsituationer.
Konferenserna ordnas vart tredje år.
– När man sitter ensam i telefonjouren tänker man kanske inte på hur
många vi faktiskt är. Det är en av orsakerna till att träffas, säger
Caritha Sjöberg, verksamhetsledare för kyrkans Samtalstjänst.
Årets konferens behandlade alltså situationer där den som ringer
antingen lever under våldsamma omständigheter eller känner sig hotad.
– De som tar emot sådana samtal behöver verktyg och hjälpmedel för att
kunna hantera dem, säger Sjöberg.
Krissituationer i den här kategorin utgör ändå inte en särskilt stor del
av de samtal som Samtalstjänst vanligen får. De flesta samtal som
kommer till tjänsten handlar om ensamhet och relationer.