Det första som syns är korset. Ett stort träkors som står i skarp kontrast till biskop Humphrey Peters i övrigt pakistanska utstyrsel.
– Jag brukar klä mig i pakistanska kläder i stället för i västerländska, för det är mer accepterat. Talibanerna klär sig så här, säger han och visar på sina mörka, luftiga kläder.
Det är en av de saker som Peters och hela resten av den pakistanska kristenheten får kämpa med – att upprätthålla sin identitet som kristna och ändå försöka bli accepterade i ett samhälle där kulturen och den islamska religionen går in i varandra och där 96 procent av befolkningen är muslimer.
– Många kristna blir frustrerade och känner sig som flyktingar i sitt eget land, säger Peters.
Humphrey Peters är den fjärde biskopen i Peshawars stift i nordvästra Pakistan. Han besökte Finland för att delta i både den finska och svenska missionsfesten. I år har det gått femtio år sedan Finska missionssällskapet började sitt arbete i Pakistan.
Fattigaste av fattiga
Humphrey Peters är tredje generationens kristen. Hans farfar konverterade till kristendomen från sikhismen. Peters har vuxit upp i nordvästra Pakistan, i samma område där han nu är biskop för Pakistans protestantiska kyrka (The Church of Pakistan).
– Det var inte svårt att växa upp i en kristen familj. Det religiösa är inte svårt, det är det kulturella för att kulturen och islam hör ihop, säger han.
Peters studerade först vid universitetet i Peshawar, sedan i USA. Sin teologipraktik fick han i Oxford i England. Nu har han arbetat inom kyrkan i 25 år och i mars blev han vald till biskop i Peshawars stift.
Fastän det är i Pakistans protestantiska kyrka han är biskop kommer folk från olika samfund till honom om det blir problem.
– I vår region har vi en väldigt fin relation med de övriga samfunden, katoliker, pingstvänner och andra.
Han medger att det antagligen har med situationen i landet att göra – de kristna lever under press.
– De är inte fattiga. De är de fattigaste bland de fattiga. Som kristen måste man dels kämpa för att kunna försörja sig, dels för att hålla fast vid sin kristna identitet.
I den region där Peters arbetar förekommer inte direkt förföljelse av kristna men i andra delar av landet blir kyrkor attackerade och det händer att de kristnas hem bränns ner. Också Peters vänner har blivit utsatta.
– De fick bra positioner och andra blev avundsjuka. Det är svårt för de muslimska extremisterna att acceptera att andra religioner är på samma nivå som islam, säger Peters.
Enligt Peters är förföljelserna ett uttryck för hat mot västvärlden.
– Extremisterna anser att kristendomen är västvärldens agent i Pakistan. Men den kom ursprungligen från öst! Jesus var från öst, precis som profeten Mohammed. Vi försöker betona att kristendomen är universell, säger Peters.
Peters talar om ”followers of Isa”, Jesu efterföljare. Jesus är en av de största profeterna i islam och det är mer accepterat att vara hans efterföljare än att vara kristen.
Bundna händer
För en tid sedan fick Pakistan sin första minoritetsminister, Shahbaz Bhatti. Har något förändrats sedan han tillträdde?
– Egentligen inte. Det var ett bra initiativ, ministern kämpar hårt och försöker göra allt som står i hans makt. Men det politiska systemet är extremt dåligt för minoriteter, säger Peters.