Kyrkans informationscentral har tidigare haft ett klipparkiv med nyheter som berör kyrkans verksamhet. I slutet av 2009 beslöt man att för första gången göra en mera ingående offentlighetsanalys.
Efter en offertrunda valdes det internationella företaget Cision ut för att utföra undersökningen och för att kontinuerligt bevaka mediernas kyrkliga rapportering. Tidpunkten fastställdes till månaderna före ärkebiskopsvalet.
– Målet var att ta reda på vilka kyrkliga ämnen som blir nyheter, i hur hög grad kyrkliga pressmeddelanden används och vilka aktörer som fungerar som kyrkans ansikte utåt, säger informationschef Iiris Kivimäki.
Under perioden december 2009 till februari 2010 figurerade kyrkan totalt 1096 gånger i medierna. Störst var genomslagskraften i den regionala pressen, där 59 procent av inslagen publicerades.
Mediematerialet behandlades manuellt och kategoriserades enligt olika premisser.
– De som gjorde undersökningen tittade till exempel på rubriker, på hur stort utrymme ett inslag eller en artikel fick. Sedan fastställdes inslagens ton genom gruppdiskussioner: En insändare med rubriken ”Kyrkan får inte vara en supermarket” bedömdes som 55 procent negativ och en notis om att antalet nya medlemmar i kyrkan var rekordhögt som 41 procent positiv.
Läs mera i Kyrkpressen 22/2010.