– Vår festival är ingen tävling för musiker som vill briljera med hur man spelar en svår sonat av Max Reger, eller som vill visa hur modern orgelmusik låter. Vi vill att konserterna ska vara en skön avkoppling och en fin upplevelse för vår publik.
Som föreningens styrelseordförande sedan nio år tillbaka, och nu även som verksamhetsledare, har Henryk Gwardak fingret på festivalpulsen. Eller borde man säga: fingret på orgelklaviaturen. Sedan ankomsten från Polen till Åland 1987 har orgelfestivalen inte bara stått hans hjärta nära, utan helt konkret engagerat hela hans varelse.
Med sina fjorton konserter utplacerade i den åländska arkipelagens kyrkor är evenemanget även en helt fysisk utmaning för arrangörerna. När vi träffas i Saltviks församlingshem har Gwardak ena handen i gips.
– Men jag ska nog bli i spelskick till midsommaren.
Osynlig organist
Som Ålands äldsta musikevenemang har orgelfestivalen sedan starten 1975 arrangerat 370 konserter med över 600 artister från 22 länder. Hälften av publiken – under en festivalvecka sammanlagt cirka 1 000 personer – är ålänningar, resten är turister.
Ålands orgelfestival startade som en följd av att några gamla orglar i åländska kyrkor ersattes med nya på 1970-talet. Festivalen var ett sätt att göra publiken bekant både med de nya instrumenten och med en musik som åhörarna kanske inte annars lystrade till.
– Orgeln är det största musikinstrumentet och har de flesta möjligheterna, därför är det speciellt intressant med en orgelfestival.
Läs mera i Kyrkpressen 21/2010.