Dåvarande biskopen i Borgå stift Karl-Erik Forssell hoppades i sin hälsning att tidningen skulle bli en röst från Guds värld. Hans förhoppning var att tidningen skulle bli en klar röst ”som redigt talar om tidsläget, berättar om nöd och problem, men också en klok röst, som talar om våra uppgifter, vårt ansvar, våra möjligheter att hjälpa”.Mest av allt hoppas biskopen att ”den skulle bli en varm röst … eftersom den skall bära Kristi kärlek till oss”. Detta var mera än ett biskopligt önskemål. Enligt biskop Forssell var detta ett måste.
Biskopens tankar fanns på första sidan under rubriken ”KYRKPRESSEN – en ny röst”. På sista sidan berättade dryga dussinet kyrkoherdar varför deras församlingar hade gått in för att prenumerera på den nya tidningen.
Det gemensamma budskapet för alla formulerade Kasköherden Karl-Erik Borg så här: ”Ett effektivt sätt att göra ’hembesök’ i varje hem”.
Den tanken tog också huvudredaktör Bror Borgar fasta på i sin presentation av tidningen. Han skrev bland annat att ”en av Kyrkpressens huvuduppgifter är att vara ett medium för evangelisation, d.v.s. att föra mera utanför stående grupper bland församlingarnas medlemmar i närmare kontakt med evangeliet och kyrkan”.
De tankar och förväntningar som var aktuella då Kyrkpressen grundades är det bara att säga ja och amen till också Anno Domini 2010. Det gör vi bland annat genom att arbeta med mottot ”För ordets frihet och det Ord som frigör”.
Första delen av mottot – För ordets frihet – signalerar att Kyrkpressen är en journalistisk produkt som produceras enligt journalistiska principer och god journalistisk sed. Uppgiften är till denna del att ge läsarna korrekt och betydelsefull information och på så sätt hjälpa dem att orientera sig i sin verklighet.
Andra delen – för det Ord som frigör – förpliktar tidningen att fylla sin missionsuppgift. Att föra ut budskapet om Guds kärlek till oss människor och om Hans frälsningsgärning i Jesus Kristus.
Utmaningarna för en kristen och kyrklig tidning som Kyrkpressen är många.
Till de stora utmaningarna hör att vara en trovärdig kristen röst i samhällsdebatten. Också då trovärdigheten förutsätter konstruktiv kritik och seglats i motvind.
Trovärdigheten kan bevaras endast och enbart om tidningen lever upp till sitt motto. Tidningen måste leva upp till de allmänna journalistiska idealen och följa journalistisk etik. Men för en kristen tidning är detta inte tillräckligt. Tidningen må vara hur journalistiskt fullödig som helst, men förmedlar den inte det budskap den är satt att förmedla har den mist sitt existensberättigande.
Det är budskapet om Ordet som frigör.
Det som de modiga och trosvissa pionjärerna bakom Kyrkpressen satte igång resulterade i ett projekt som med fog kan kallas unikt: en tidning som når ut till praktiskt taget alla församlingsmedlemmar i Borgå stift.
Detta har förutsatt två saker. För det första välsignelse och för det andra församlingarnas massprenumerationer. Det första får vi tacka Gud för. Det andra tackar vi församlingarnas beslutsfattare för.
Ett tredje element är förstås att tidningen upplevs som läsvärd och därmed prisvärd. Att den är det tyder positiva läsarundersökningar och fortsatta massprenumerationer på, men en kvalitetsbedömning undandrar sig oss som gör tidningen.
Vi försöker för vår del göra en så bra tidning som möjligt. Och det inte endast under det jubileumsår som vi nu i Jesu namn har gått in i.