Den prisbelönade reklamfilmen byggde på scener ur livet där människor ber. Det handlade om att be om hjälp, kraft eller att tacka Gud. I de olika filmsekvenserna fick man bland annat möta en tonårstjej som uttrycker sin glädje över livet, en äldre man som ligger på sjukhus, en boxare som ber omkraft och ett semesterfirande par som sitter i en husvagn med ösregn utanför.
Filmen som sändes i Tv4 var avsedd att väcka nyfikenhet och få människor att besöka kyrkans bönewebb.
– Det är med stor tacksamhet som vi tar emot detta pris. Bönewebben har tagits emot så väl och många har berörts av vår satsning. Med hjälp av modern teknik har vi sänkt tröskeln till kyrkan, säger Marianne Ejdersten Launikari, enhetschef för nationell kommunikation i Svenska kyrkan.
Under den första månaden hade 12 000 böner skrivits och 45 000 besöks
gjorts på webbplatsen svenskakyrkan.se/be. Nya böner skrivs på webbplatsen
varje dag och idag finns där närmare 20 000 bönetexter.
Epica 2009 – Europe’s Premier Creativ Awards är en belönar kreativa
reklamkampanjer. Marknadsförare från 34 tidningar i 27 länder ingår i juryn.
Se filmerna på: http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?di=279375&ptid=0