Spelmediet är inte helt främmande för religiöst innehåll. Redan i början av 90-talet, då spelen tekniskt sett ännu befann sig i sin vagga, släpptes några spel baserade på avsnitt i Bibeln. De skapades som ett alternativ till de ofta väldigt actionorienterade titlarna som dominerade marknaden. Ett kristet alternativ, som samtidigt skulle ha ett undervisande syfte.
Spelen blev inte så lyckade. I Super 3D Noah’s Ark skulle man skjuta frukter på djur som vandrade omkring i arken. Utvecklarna på Wisdom Tree verkade inte ha fördjupat sig speciellt mycket i berättelsen om Noa och syndafloden, eftersom havsfarkostens djurpopulation skiljde sig rejält från sin motsvarighet i Bibeln. Istället för att ha två djur av varje art fanns där till exempel hundratals får.
De seriösa, religiösa titlarna lyser fortfarande med sin frånvaro. De spel som marknadsförs som kristna är ofta utvecklade med väldigt låg budget, och är sällan bra rent spelmässigt. Och de stortitlar som innehåller religiösa element vågar väldigt sällan utnyttja deras potential fullt ut.
Hittills har ännu ingen utvecklat ett spel som behandlar religion på ett taktfullt och vuxet sätt.
Läs mera om kristna dataspel i veckans nummer av Kyrkpressen 47/09.