I såväl Sverige, Finland, Norge som Danmark var uppslutningen stor. Sammanlagt fikade över en kvarts miljon personer i Norden Rättvisemärkt kaffe, te, drickchoklad till vin, frukt och hembakade kakor gjorda på Fairtrade-certifierade produkter.
- Den största vinsten är om fler fått upp ögonen för Rättvisemärkt. Vårt mål är att få konsumenter att testa minst en Rättvisemärkt produkt under kampanjen. Varje inköp av Rättvisemärkt-produkter bidrar till att odlare och anställda i utvecklingsländer kan förbättra sina villkor, säger Helena Markstedt Rättvisemärkts generalsekreterare.
Sverige är stolt att stå som vinnare i den nordiska utmaningen. Kampen
om segern var jämn, där Finland fick se sig besegrade i slutet.
- Vi gratulerar Sverige till vinsten. Resultatet i Nordic Fairtrade
Challenge visar på det enorma stöd som finns för
Rättvisemärkt/Fairtrade i alla de Nordiska länderna. Tillsammans gör vi
skillnad, säger Pirjo Virtaintorppa, vd för Fairtrade Finland.