– Utmärkande för årets debatt har varit att ingen fråga varit tabubelagd, säger Olav S Melin.
I år har domkapitlet liksom vid förra biskopsvalet ordnat allmänna diskussioner. Enligt Melin från tankesmedjan Magma har detta ökat intresset för valet också bland dem som inte får rösta.
– De offentliga debatterna har tvingat kandidaterna att komma ut ur sina skal och konfronteras med olika frågor. Tidigare har frågor som homosexualitet och kvinnliga präster sopats under mattan, nu har de behandlats på ett avdramatiserat sätt.
Tom Moring, professor i journalistik vid Social- och kommunalhögskolan vid Helsingfors universitet, anser att biskopsvalet varit synligt i hela Svenskfinland.
– Det verkar som om valet oftare lyfts fram på nyhetsplats i Österbotten. Huvudstadsmedierna och Yle ger inte typiskt svenska frågor lika hög prioritet som lokala medier. Sekulariseringen är också större i södra Finland. Jämförande rapportering
Både Moring och Melin försvarar Spotlights rätt att behandla turerna kring Henrik Perrets företag och Medi-Heli.
– Det finns ett stort krav på transparens i dag och då ska även ekonomiska frågor kunna belysas. Biskopen är trots allt en finlandssvensk galjonsfigur som ska föregå med gott exempel på alla områden, säger Melin.
Moring påminner om mediernas rätt och skyldighet att bevaka missförhållanden.
– Jag utgår från att alla kandidaterna granskats och att redaktionen lyft upp det som stuckit ut. Det är en absurd tolkning av objektivitetsprincipen att tvingas säga något om alla om det inte finns något att säga.
Läs en utförligare mediaanalys av biskopsvalet i veckans Kyrkpressen 38/09!