I Svenskfinland är Kari Turunen känd som dirigent för Akademiska
Damkören Lyran, och numera även dess manliga motsvarighet Akademiska
Sångföreningen.
Ett av de större projekten han genomfört tillsammans med bägge körerna är J.S. Bachs Matteuspassion, ett verk som vimlar av musikaliska symboler.
– Bach var otroligt teologiskt medveten. I den första och sista körsatsen kämpar moll och dur hela tiden om herraväldet över musiken. Det är en eskatologisk kamp, kampen mellan denna värld och den som ska komma, säger Turunen.
Ett sätt att komma in i musiken och göra den till sin är genom att förstå hur kompositören tänkt, vilka idéer och teman som ligger invävda i verket.
– Sångaren upplever glädje i förståelsen för tonmassan. Därför är också de teologiska idéerna bakom musiken viktiga.
Kari Turunen studerade själv teologi vid universitetet innan han började vid Sibelius-Akademin.
– Pappa är präst och även om jag nog inte ville bli som han så kändes teologin bekant. Det är inte omöjligt att jag hade blivit präst men forskare ligger kanske närmare tillhands.
Musiken kom in så småningom men kändes först som ett alltför smalt område att jobba inom. I kör har han sjungit sedan gymnasietiden.
– Det finns något magiskt i människoröster. I sången behövs inga verktyg eller instrument, utan människan formar själv hela uttrycket, hela musiken. Människan är ändlöst lockande och det gäller också röster. När man kombinerar olika röster kan man skapa harmonier som inte kan jämföras med något annat.
Läs hela profilen med Kari Turunen i Kyrkpressen nr 14/09.