- Det här är ett fint erkännande av ett gott arbete och kunniga reklamskapare, säger Utlandshjälpens kampanjchef Petri Merilahti.
Enligt Merilahti ska en bra samhällelig reklam beröra och väcka tankar. För att lösa samhälleliga problem krävs en attitydförändring, och för att lyckas med den måste man tala till människors hjärta.
- Att råda bot på fattigdom och diskriminering handlar inte bara om att de som har det bra ställt idkar välgärningar för dem som har det sämre. Det handlar om allas säkerhet och välmående. Vår gemensamma värld blir allt mindre, vi sitter alla i samma båt. Jag tycker att reklamen som vann lyckas förmedla den insikten, säger Merilahti.
De osedda är Kyrkans Utlandshjälps temakampanj som fäster uppmärksamhet vid de miljoner människor, som på grund av fattigdom och diskriminering har hamnat utanför samhället. Reklamen beskriver svårigheterna som de osedda tvingas kämpa med varje dag genom en finländsk familj. Den är gjord av reklambyrån Inc. och produktionsbolaget B-rappu.
Priset för året 2008:s bästa reklamfilmer delades ut 5.3.2009 i Gamla studenthuset på en gala arrangerad av SATU ry, en intresseorganisation för företag som producerar audiovisuellt material.