Mao Lindholm
Den snidade ljusbäraren i Kapellet har skapats av Syster Lydia Mariadotter.
Mao Lindholm
Sigfrid, eller Sigge mera familjärt, är en tolvårig norsk skogskatt som har sin hemvist hos syster Ingrid i Boklådan.
Mao Lindholm
I över tio år har professorerna Katie Eriksson och Unni Lindström haft kurser på Berget i vårdvetenskapliga frågor. Per Mases har stått för den teologiska sakkunskapen.
Mao Lindholm
När en volontär vistats en lite längre tid på Berget blir han/hon välsignad och upptagen i husfolkets inre krets.
Mao Lindholm
Syster Lydia Mariadotters små keramiska skulpturer som beskriver Jesu vandring till Golgata finns utplacerad längs S:t Davidsgårdens västra gavel.
Mao Lindholm
Skogsröjning i januarikylan. Hästen Turbo drar timmerstockar.
Mao Lindholm
Hundra meter från S:t Davidsgården ligger Malungstugan med det katolska kapellet, Meditationsgården med kansliet och, till höger, kulturhuset med Boklådan, stipendiebostaden och utställningen Kulturum
Mao Lindholm
S:t Davidsgården innergård välkomnar retreatbesökaren med sin slutna trygghet, som ett modernt kloster.
Mao Lindholm
Varje söndag firas ljusvesper i Kapellet.
S:t Davidsgården erbjuder tystnad, ostördhet, gudstjänster och bibelmeditation. Verksamheten upprätthålls av Stiftelsen Berget under ledning av själavårdaren och prästen Per Mases, som varit med sedan starten 1962.
Nyckelbegreppen på Berget är Stillhet, Kravlöshet, Lyssnande, Öppenhet mot Gud, Ordlös gemenskap.
– Både världen och människan måste förändras från det egna djupet, inifrån en enhet med Gud i människans hjärta, säger Mases.
Stiftelsen vänder sig till var och en oberoende av trostillhörighet. Ekumeniken märks bland annat genom de katolska nunnorna syster Veronica och syster Ingrid, som förestår det lilla katolska kapellet och S:t Sigfrids Boklåda.
Medan retreaterna och kurserna på Berget pågår i stort sett året om, lever ett tjugotal människor där året om. De bildar navet i det långsamt rullande hjulet, som får struktur av bönerna i tidegärdens form; mässa med nattvard på morgonen, middagsbön, vesper och aftonbön.
Läs mera i Kyrkpressen nr 8/2009