Helena Rönnberg växte upp inom frikyrkan Filadelfia i Helsingfors. Morfar var i tiderna körledare där och Rönnberg arbetade själv som sekreterare i församlingen i åtta år. Men nyfikenheten att upptäcka mer av livet, att gå djupare, fick henne att söka sig ut ur hemförsamlingen och in i folkkyrkan.
– Frikyrkoliv är mer av en subkultur. Jag ville se stora världen och ta del av andra uppfattningar. Livet visade sig så småningom vara mycket mer komplicerat än jag först trott.
Livet i ungdomen beskriver Rönnberg som mera svartvitt. Även om det fanns en trygghet i de definitiva svaren, trivs hon bättre då även gråtonerna finns med på skalan.
– Tidigare hade jag en väldigt begränsad gudsbild och tron var en mer avgränsad del av livet. Nu har jag upptäckt att Gud finns långt utanför kyrkorna, i människors liv, vare sig de vet om det eller inte.
Kristen recovery
Uppbrottet från församlingen och livet i Helsingfors kallar Rönnberg för sin 30-årskris. Hon flyttade till Åbo och började läsa teologi vid Akademin.
– Jag bröt upp från ett etablerat liv med stort kontaktnät. I Åbo kände jag ingen och miljön var helt främmande.
Efter fyra och ett halvt års studier och färska magisterpapper kände Rönnberg att hon fortfarande behövde lära sig mera.
– Jag hade så höga förväntningar på magisterexamen. Men när jag fick pappren i handen var livet precis likadant som tidigare.
Då var jag redan anmäld till fortsättningsstudier.
Fem år senare doktorerade Rönnberg i Brommadialogen och kristen recovery.
Vad är det?
– Kristen recovery är ett möte mellan kyrkan och tolvstegsprogrammet som utvecklats inom rörelsen Anonyma Alkoholister. Det handlar om att våga möta sig själv och leva som den man är, utan att behöva ta till olika surrogat som kemiska ämnen eller beteendemönster för att dämpa ångest eller rädsla.
Det första steget i recoveryprocessen handlar om att inse sin maktlöshet inför livet och sitt beroende av en högre makt. I de profana recoverygrupperna får var och en definiera sin högre makt själv. I de kristna grupperna är det Jesus som är den hjälpande makten.
– Jag vill inte helt skilja åt de profana och kristna grupperna. Båda programmen söker Gud och jag har sett stark tro också i profana grupper. Den tron bottnar i ärlighet och inte i inlärda mönster.
Läs hela profilintervjun med Helena Rönnberg i Kyrkpressen nr 4/09!