Han säger att boken, i vilken författaren föreslår att spiritualiteten kommer att bli det viktigaste inom företagslivet och samhället, gett honom en del att reflektera över, också i existentiell bemärkelse.
– Vad Patricia Auberdene avser är en andlighet i vid mening, som innebär en djupgående kulturell förändring i riktning mot immateriella värden.
I boken beskrivs hur människorna har ett tilltagande behov av att finna en mening i sitt liv och i sitt arbete, de söker en inre ro, upplevelser av det heliga i tillvaron, en inre tillväxt och integritet men samtidigt ett ansvar för livet.
– Auberdene visar med exempel hur de företag som börjat ta dessa värden i beaktande också är framgångsrika.
Socialt samvete
Patricia Auberdene talar om behovet av ett socialt samvete. Marknadsekonomin kan förändra världen om den bygger på en inre övertygelse om vad som är det etiskt goda. Konsumenterna vill veta om de varor som är till salu har producerats på ett etiskt hållbart sätt. Investerarna vill veta om det kapital som de har placerat förkovras med en verksamhet, som tillräckligt beaktar företagets ansvar för anställda, miljö och samhälle.
– Det intressanta är att Auberdene skrivit sin bok under tider av högkonjunktur. Hon har sett att marknadsekonomin inte är allena saliggörande, ens för vinstprogrammerade företag, säger Melin.
– Snabbt har tiderna förändrats och marknadsvärdena har rasat, därför att ingen frågade efter människovärdet. Det är nu i tider av ekonomisk depression och recession som Auberdenes budskap prövas. I fall måttet håller är det fråga om en verklig megatrend. Den här boken är intressant både för envar och i affärslivet.
Olav S Melin berättar att han läser ständigt, ibland två, tre böcker samtidig.
– Jag läser samhällsanalyser, historiska skildringar, essäböcker, tvärvetenskapliga med etik i botten, men tyvärr alltför sällan romaner.