Anton Häggblom, 24, har en dröm: att etablera sig på de finländska och svenska musikalestraderna. Efter studier på musikalakademin i Umeå och fortsättningsstudier på Teaterhögskolan i Helsingfors är han på god väg.
– Branschen är tuff och utbudet litet. För att kunna försörja sig borde man, åtminstone i Finland, kombinera jobbet som musikalartist med konserter och teateruppdrag, säger han.
Blicken under de mörka lockarna är nyfiken, aningen blyg.
I Häggbloms barndomshem i Kaustar i Karleby har musiken alltid haft en given plats. Intresset för musikaler vaknade då han i lågstadieåldern såg Karleby Ungdomsförenings (KUF) uppsättning av Jesus Christ Superstar.
– Jag tyckte det var enormt häftigt och tänkte att där, på den där scenen, vill jag också stå. Några år senare fick jag chansen då jag spelade Aladdin i barnpjäsen Aladdin och den magiska lampan.
Sedan hösten bor Häggblom i Södra Haga i Helsingfors och studerar vid Teaterhögskolan. Hur länge vistelsen varar är ännu oklart.
– Jag sökte in till Teaterhögskolan för att förkovra mig i teater, det är väldigt givande.
Känns det inte oroligt att flacka runt?
– Nä, jag har alltid gillat att se mig omkring och ta reda på hur saker fungerar.
Häggblom ser med uppskattning tillbaka på sin barndom i ett kristet hem.
– Tron gav hemmet en grundtrygghet, som fortfarande sitter kvar. Jag är säker i mig själv och oroar mig inte för framtiden. Vad som än händer, ordnar allt sig nog till slut.
Att bo i Helsingfors erbjuder klart bättre möjligheter till ett andligt liv jämfört med jobbperioder utomlands.
– Jag är med i en cellgrupp, vilket ger mig mycket krafter i vardagen. Jag har väldigt stark tilltro till förbön och känner ofta att den bär mig.
Läs mera i Kyrkpressen 47/2008.