Gerd Kummel-Kunnas är projektledaren som älskar projekt.
– Det är ett arbetssätt som passar mig väldigt bra. Det är intensivt, har klara mål, rör sig i tydliga steg, med en klar tidtabell.
Hon har jobbat som språklärare för invandrare och som it-lärare. I karriären ingår en period som utbildningsplanerare och programchef på stiftsgården Lärkkulla.
Hennes senaste avslutade projekt gällde att höja medvetenheten om jämställdhetsaspekten i skola och utbildning.
– Det råder en utbredd blindhet i frågan, menar hon efter treårsprojektet som involverade både pedagoger och studiehandledare. Dessutom är jämställdhet fortfarande en känslig sak att diskutera.
– Den väcker så snabbt reaktioner på en personlig nivå och fastnar i frågan ”vems fel är det”.
– I vårt vardagsspråk faller vi lätt in i könsschabloner om manligt och kvinnligt, trots att vi alla omges av män som är olika varann och kvinnor som inte ryms i schablonen. Vi fokuserar på skillnaderna mellan män och kvinnor trots att det finns massor av överlappande egenskaper och behov.
Läs hela profilen i Kp 43/2008.