– Min dotter är ortodox och under hela första läsåret gick hon till sin egen grupp när de övriga klasskamraterna fick undervisning i luthersk religion, berättar Milena Parland, en av initiativtagarna till projektet.
– Efter ett år frågade en klasskamrat vart hon riktigt försvinner den där timmen. Skolkar hon?
Den här händelsen var upptakten till det mångkulturella feståret i Blomängens lågstadieskola. Milena Parland frågade sig själv om det är så här vi vill ha det och kom fram till att det är synd att kunskapen om olika kulturer, traditioner och religioner inte är större.
– Det undervisas i luthersk, ortodox och katolsk religion, judendom, islam, hare krishna och livsåskådning i skolor i Helsingfors. Det finns lärare och elever som bär på mycket kunskap. Varför inte dra nytta av den?
Via många kanaler
I praktiken går satsningen till så att elever och lärare samma vecka som festerna ordnas förbereder och läser in sig på den aktuella festen och tillhörande traditioner. Under veckan besöks skolan av en gäst som i sagoform med hjälp av drama berättar om högtiden och det ordnas verkstäder i bland annat matlagning, sång, dans och drama. Längs med året integrerar lärararna de mångkulturella aspekterna i övrig undervisning. Litteratur har införskaffats till skolbiblioteket. Några elever har bildat en journalistgrupp som ger ut en tidning kopplad till feståret.
Läs mera i Kp 37/2008.