– Vissa element pågår hela tiden, logotyperna och materialet används, men den verkliga reklamkampanjen som syns i media, kulminerar alltid i samband med de stora kyrkliga högtiderna, berättar pastor Kim Lück, chef för svenska enheten vid Helsingfors samfällighet.
I hans arbetsbild faller kampanjen under rubriken evangelisation.– Vi gör reklam och bjuder in människor att delta i det som händer i kyrkan.
Nästa intensivdos kyrklig marknadsföring är att vänta till jul då kampanjens tema är kärlek.
– Ett annat mål är att få folk att fundera över orden i kampanjsloganen. Kanske väcks en diskussion om kärlek runt kaffebordet på en arbetsplats.
Problemet med dylika mål är att de är svåra att mäta. En hel del respons har i alla fall kommit in under året.
– ”Fräscht” är ett ord som jag hört från många unga vuxna. Att det finns förhållandevis lite material på svenska har förstås väckt negativ kritik men i stort sett är vi nöjda med kampanjen hittills. Marketing är en kommunikationsform som har kommit för att stanna.
Läs mera i Kp 36/2008.