Statistiken för församlingarnas samtalstjänst visar en nedgång i antalet samtal i fjol, men siffrorna säger inte allt. Nu riktas blickarna mot webbhjälpen.
Caritha Sjöberg vill fortsätta utvecla handledningen inom samtalstjänst. – Handledning är viktigt för att orka och utvecklas. |
– I fjol infördes nya blanketter för statistiken, och så övergick samtalstjänst till ett nytt nummer med lokalsamtalsavgift, så det är svårt att veta vad nedgången egentligen beror på, säger Caritha Sjöberg, vikarierande verksamhetsledare för samtalstjänsten.
Antalet samtal till telefonjouren i södra Finland vad i fjol 1405 mot 1515 året innan och i Österbotten 419 mot 406 ett år tidigare. De flesta som ringer är i åldern 45–64 år (38 %), en tredjedel är i åldern 25–44.
Sjöberg vill ändå inte tala om en nedåtgående trend.
– Det kan också hända att samtalen blivit mera krävande och tar längre tid. För många är den frivilliga i samtalstjänsten den enda person de pratar med.
Statistiken baserar sig på uppskattningar av dem som tagit emot samtalet i samtalstjänsten. Samtalen är anonyma och konfidentiella, och inga uppgifter som kan identifiera den som ringer ges ut.
Frivilliga behövs
I år går telefonjouren in i en ny era då församlingarnas samtalstjänst börjar erbjuda hjälp också på webben. Den finska webbtjänsten Palveleva netti öppnades redan i slutet av år 2005, och saldot för fjolåret är 1141 mejl. Nu gäller det att lösa de utmaningar som finns innan den svenska verksamheten kan komma igång. Antalet frivilligarbetare i samtalstjänsten är kring 100, många av dem äldre som inte nödvändigtvis är vana vid att jobba med datorer.
– Sju av våra svenska jourhavande har gått en webbutbildning, och nu måste vi ta ställning till om vi klarar av att börja med webbhjälpen. De som skriver måste få svar, så alla praktiska frågor måste vara lösta innan vi börjar.
Det är för övrigt inte bara webbhjälpen som behöver fler frivilliga, också för den traditionella telefonjouren pågår ständig men småskalig nyrekrytering.
– Så småningom kommer det att märkas när de äldre slutar. Det skulle vara bra att få in nya frivilliga i olika åldrar, både män och kvinnor. Det finns nog män redan nu, men de får gärna bli fler, säger Sjöberg som nu får bekanta sig med utbildningen för nya frivilligarbetare under kursen som nyligen drogs igång. En sådan kurs startar en gång om året och omfattar ca trettio timmar.
Församlingarnas samtalstjänst är en telefonjour som förutom verksamhetsledaren drivs med frivilliga krafter. De jourhavande får utbildning och regelbunden handledning i själavård och samtal som stödform. Telefonjouren har ett landsomfattande svenskt nummer och samtalen styrs till jouren i Österbotten (alla dagar kl. 20–23) eller södra Finland (alla dagar kl. 21–24). Telefonnumret är 010 190072.