Helsingfors församlingar bjuder ut tro, hopp och kärlek i en massiv, tre år lång marknadsföringskampanj – men mest på finska.
Planchen är en del av den tre år långa kampanjen. |
Kampanjen tog en tjuvstart med två helsidesannonser i Hufvudstadsbladet och Helsingin Sanomat, men officiell kampanjstart blir det den 16 november.
Pastor Kim Lück, chef för den svenska enheten vid samfällighetens högkvarter, är nöjd över satsningen, som har temat ”Tro, hopp och kärlek”. Han har själv suttit med som sekreterare för styrgruppen och sett materialet växa fram.
– Efter de två första annonserna blir de följande i varierande storlek och är tydligt målinriktade. Den grupp vi vänder oss till är unga vuxna som inte är med i kyrkans verksamhet och som upplever att kyrkan inte har något att ge dem.
3 x 300 000 euro
För reklamkampanjen har samfälligheten anlitat en välkänd reklambyrå i stan.Förutom annonser i olika tidningar ska man köra en reklamfilm både i tv och på biografer. Filmen, liksom även ett diskussionsforum som skall öppnas på samfällighetens webbsidor, blir enbart på finska.
– Av ekonomiska skäl, förklarar Lück.
Kampanjens marknadsföringsbudget är på 300 000 euro per år.
”Jäkligt bra”?
De två inledande helsidesannonserna har väckt diskussion bland annat på Kp:s bloggsidor. Det allmänna omdömet är att annonserna är ”tråkiga” och att man inte lyckats i försöket att tala ett språk som dagens icke-kyrktillvända unga vuxna förmodas använda.
”Jäkligt bra fråga”, svarar prästen inledningsvis på den andra helsidesannonsens rubrik: ”Vad är det prästerna får betalt för egentligen?” Annonsen består i sin helhet av prästens monolog om jobbet som handlar om att ”tro på människan”.
– Vi visste att formuleringen skulle väcka uppmärksamhet, säger Lück och noterar att den finska grundtexten talar om ”pirun hyvä kysymys”. Själv har jag ännu inte fått feedback, men många tycker att annonserna är fräscha.
Sedan de två första annonserna har en pressinbjudan i formen av en affisch med en svävande Jesusgestalt bland molnen och texten ”Jesse diggaa sua ehdoitta”, sänts ut till medierna. Affischen åtföljdes av en t-skjorta med ett naket homopar till sängs och den kända ungdomssloganen ”What Would Jesus Do?” – ”Vad skulle Jesus göra?