För ett år sedan skickade den engelske biskopen David Gillett ett brev till de stora affärskedjorna i England. Han uppmanade dem att utöka sitt Halloween-utbud med positivare produkter för barn. Många har nappat på idén och en undersökning visar att nästan 40 procent av britterna är på samma linje.
I brevet uttryckte biskopen sin oro över att butikerna i samband med Halloween är fyllda med leksaker och maskeradkläder för barn med temat monster, häxor och spöken. Samtidigt uppmanade han butikerna att utöka utbudet med positivare produkter.
Flera affärskedjor har svarat på biskopens brev och meddelat att de tagit biskopens önskemål i beaktande inför årets Halloween, meddelar Church of England.
– Jag har stor förståelse för er oro över de produkter vi säljer i samband med Halloween. Vi har talat med våra kunder inför årets försäljning och kommer bland annat att utöka sortimentet med tomtebloss, hårband och ansiktsfärger, säger Justin King, chef för affärskedjan Sainsbury.
Många håller med
En färsk undersökning visar att biskopens upprop har brett stöd bland det engelska folket. Opinion Research Business frågade 1002 vuxna människor i Storbritannien om de tycker att butikerna borde erbjuda alternativa Halloween-produkter för barn. 36 procent svarade jakande och ytterligare 30 procent förhöll sig positivt till idén. Endast 23 procent ansåg att alternativa produkter för barn inte behövs.
Biskopens upprop har nu utvecklats till en hel kampanj. På www.HalloweenChoice.org finns mera information om kyrkans projekt.