Frun, katten och stugan kan man avbilda på sitt bankkort, men en ikon är inte okej. Gränsdragningen är svår när det gäller användningen av religiösa symboler på bank- och kreditkort.
Foto: Christa Mickelsson |
En person skickade en foto på en samling ikoner till sin bank, Aktia, i förhoppning om att bilden kunde användas på bankkortet. Det blev nej. Banken meddelande att nationella, religiösa, rasistiska samhälleliga eller liknande symboler inte får användas. Bilden eller symbolen får inte heller kränka patent, varumärke eller upphovsrätt.
– Vi följer Visa Internationals regler, säger Kristian Seveus, kundservicechef vid Aktia. Han är en av de två personer som kontrollerar de bilder som folk vill ha på sina bankkort.
– Inga varumärken, religiösa motiv eller kända personer, räknar han upp.
I 99 procent av fallen blir det inga problem med bilderna: de flesta brukar välja säkra motiv som familjen, hunden eller sommarstugan.
Svår gränsdragning
Gränsdragningen är inte så lätt. Det heter att man inte får ”göra propaganda” för sin religion – men vad är då ”propaganda”? Är en bild på ett helgon propaganda?
– I det fallet kan det också handla om upphovsrätt, säger Seveus. Han uppmanar alla som är missnöjda med bankens beslut att ta kontakt och diskutera igenom sitt fall.
Om man målat sin ikon själv, då?
– Ja, funderar Seveus, det är en tolkningsfråga. På Aktia är vi två personer som oberoende av varann skall godkänna motiven.
Spontant säger han nej till ett krucifix, men ja till ett foto på en person med ett krucifix runt halsen. Foton på kyrkor är tillåtna. Samma person som skickade in ikonbilden försökte på nytt med ett foto på en glasmålning från Tammerfors domkyrka, föreställande en duva (= den heliga Anden). Den var ok.
– En duva kan ju också vara en fredssymbol. Den uppfattas inte som propaganda, säger Seveus. – Men vi har sagt nej till en person som ville ha text från Bibeln på sitt bankkort.
Nå, men om man väljer något trevligt bibelställe som inte kan stöta någon, till exempel Kärlekens lov?
– Då vi sa nej handlade det om en text med en bibelhänvisning, säger Seveus.
Kärlekens lov går alltså an, så länge man inte vet att texten är från Bibeln.
Visa mån om sitt brand
Om kunden är envis och vill ha ett religiöst motiv på sitt bankkort kan ärendet prövas av en speciell avdelning på Visas kontor i London.
– Men det är nog väldigt sällan de här gränsfallen skickas via oss till London, säger Camilla Askolin, avdelningschef vid Luottokunta i Finland.
Själv tar hon inte ställning till om en bild på en ikon kan anses vara propaganda för en religion.
– Visa har ju de här reglerna för att det så tydligt som möjligt skall framgå att det är deras brand det handlar om. För att Visa-brandet inte skall påverkas måste motiven vara så neutrala som möjligt, säger Askolin och poängterar att samma regler gäller över allt i världen.