Lampan slocknade och nu är det slut. Banken är stängd, vännerna har tystnat, nyhetsflödet är tilltäppt. Jag hittar inga telefonnummer, kartor eller öppethållningstider. Försäkringsblanketterna förblir ofyllda och FPA-pappren får jag inte fram. Varför? Jo, för den gröna lampan i vårt modem slutade blinka. Nu är vi hänvisade till internt umgänge, telefonkataloger och öppethållningstider, o ve och fasa.
Raine på telefonbolaget var mycket hjälpsam. Sitter alla sladdar i ordentligt? Kan någon av misstag ha dragit ut ett uttag (Saa-aam, var är du och petar?) eller kan sladden ha skadats? Inte det, inte, nehej. Stäng av modemet då, ta omstart, tryck in den där osynliga knappen i bottnen så att modemet nollställer sig. Ingen effekt. Den åtrådda dsl-lampan fortsätter envist sin mörkläggning. Fortfarande ingen effekt.
Men fungerar det hos grannen då? Ut med sladdarna, kila över till grannen, tryck in fungerande sladdar och vips visar dsl-lampan upp sitt gröna skimmer. Kontakten utåt är alltså i skick, det är signalen det är fel på.
Det blev en felanmälan till slut, eftersom all apparatur verkade vara i skick. Nu måste vi ha modemet i gång hela tiden så det är lättare för reparatörerna att lokalisera felet.
När vi nu är inne på temat kunde jag ju passa på att göra några andra felanmälningar också. För det första: det här med Guds tilltal, det verkar ha stockat sig någonstans längs linjen. Kanske man skulle pröva med omstart? Eller kolla kontakterna. För det andra: precis då bönelampan behövs som bäst, då slocknar den.
Konstruktionsfel eller dålig installation? För det tredje: hur når man den andliga helpdesken? I väntan på svar lämnar jag modemet på för säkerhets skull. Så du kan lokalisera felet. Eller ifall du annars behöver nå mig.