Foto: Daniel Iman |
– Religionen kan öka läs- och skrivförståelsen genom böner, berättelser och sånger, säger Carina Fast, som skrivit avhandlingen.
Carina Fast har följt sju barn i deras hem, förskola och skola under tre år, från att de var fyra till sju år. Hon har uppmärksammat att barn via religionen får erfarenheter som kan vara en väg in i skriftspråket.
En av pojkarna i undersökningen går i en kristen söndagsskola och lär sig bland annat berättelser från Barnens bibel. Carina Fast menar att barnen, då de läser verser, sjunger sånger och möter muntliga och skriftliga texter, kan få en känsla av vad läsande och skrivande är.
- Man kan inte säga att söndagsskolan lär barn att läsa, men den är däremot ett mycket bra exempel på en bra läs- och skrivmiljö, säger Carina Fast och påpekar att detsamma gäller inom andra religioner.
Tas ej till vara i skolan
Även om de sju barnen har goda erfarenheter av skriftspråket då de kommer till förskolan och skolan, får de bara användning för vissa av erfarenheterna. Religion och andra modersmål än svenska är exempel på kunskaper som inte värdesätts i skolan.
Orsaken till varför skolan inte uppmärksammar dessa kunskaper tror Carina Fast beror på att skolan är traditionell och ovan att tala om religioner och populärkulturella inslag.