Journalisten, författaren och debattören Göran Skytte ger på debattplats i tidningen Dagen sin syn på Scandics bibelpolicy.
Jag har i mitt personliga nätverk cirka 100 kristna företagsledare. Uppskattningsvis bor de varje år i genomsnitt 30 nätter på hotell. Det blir sammanlagt 3000 hotellnätter. Låt oss säga att de hittills tillbringat 10 procent av hotellnätterna på Scandic. Det blir totalt 300 nätter. Om de liksom jag totalt spenderar 2 000 kronor per natt blir det 600 000 kronor. Om dessa kristna affärsmän liksom jag bojkottar Scandic, kostar det er 600 000 kronor i uteblivna intäkter. Per år.
Men även detta belopp kan bli avsevärt större. Låt oss säga att dessa 100 företagare beslutar att de anställda i deras företag fortsättningsvis inte ska utnyttja Scandic i tjänsten. Lågt räknat är det tre Scandic-nätter per företag och år. Det blir ytterligare 300 nätter á 2000 kronor. Vilket kostar Scandic ytterligare 600 000 kr i uteblivna intäkter.
En sådan bojkott är ytterst enkel att organisera. Med hjälp av nätet tar det kanske en timme att organisera en bojkott som kostar Scandic som hotellkedja uppskattningsvis 1,2 miljoner kronor, om året.
Med ytterligare en timmes insats kan man på samma sätt mobilisera ytterligare 100 kristna företagare för denna sak – och då förlorar Scandic ytterligare 1,2 miljoner per år. Vilket summa summarum blir 2,4 miljoner kronor per år. Eller mer.
De kristna aspekterna på detta kommer jag att avhandla i andra sammanhang. Nu gäller bara det affärsmässiga. Och jag tror att man har fört er bakom ljuset.
De biblar som fram tills nu legat diskret instoppade i en byrålåda, har inte kostat er något, de har tvärtom varit en gratis och positiv tillgång för Scandic.
Krasst uttryckt: ni har inte förlorat en spänn på era biblar, däremot kan ni förlora årliga miljonbelopp på att ta bort dem.
Handen på hjärtat: Vet ni på Scandic vad ni gör? Hur mycket ni – i alla avseenden – kan förlora?
Göran Skytte
Journalist, författare och debattör