– I gospel sjunger publiken lika mycket som kören, säger Gospeldagarnas norska gäst, Tore W. Aas, känd dirigent för Oslo Gospel Choir.
Gospeldagarna i Vasa samlade ca 300 deltagare |
– Gospelmusiken är en bredare genre än vi tänker, säger en annan av dirigenterna Mikael Svarvar. Och Tomas Koskinen, som med sin kör Ichtys planerat veckoslutet, hoppar högt under sin tur som dirigent.
Några av nykomlingarna i körpaletten inleder. Först ut är Blessed Mess från Vasa med Sofie Björkgren-Näse som dirigent. Kören bjuder på ungdomlig sångspontanitet för hela slanten. Sedan kommer kören Good News från Mariehamn med mognare, djärvare anslag. Den leds av Johanna Grüss-ner och Anders Hallbäck.
Om de här mindre körerna förmedlar så mycket liv och röstresurser, hur skall det då bli när 280 äntrar läktaren?
Det blir mer av allt, fylligare, varmare, gladare.
Tore W. Aas gospelsånger är innerliga och Jesuscentrerade. Nitton år har han skrivit sånger för Oslo Gospel Choir.
– Som yngre fokuserar man på livets ljusa sidor. För mig var gospel först glädjemusik. Med åren får tron mer tyngd och det syns i sättet att skriva musik. Men gospel passar hela livet. Nu närmar jag mig de femtio och vet att man kan ta med sig hela livet in i kyrkan. I ungdomen ser man allt i svartvitt, men i min ålder är 90 procent gråtoner, med många nyanser.
Tore W Aas |
Läs artikeln i sin helhet i papperstidningen 12/2007.