Cay-Håkan Englund har bearbetat svåra upplevelser med hjälp av musik. (Foto: Privat)
Cay-Håkan Englund har bearbetat svåra upplevelser med hjälp av musik. (Foto: Privat)

Musiken räddade ur utbrändhet

PETALAX-BERGÖ.

Cay-Håkan Englund bearbetade sitt liv med hjälp av kompositioner som skapar dramatiska bilder i lyssnarens inre.

10.11.2021 kl. 17:06

För ett tag sedan höll församlingspastorn i Bergö och Petalax Cay-Håkan Englund på att bli utbränd. Han ansökte om och beviljades lyckligt­vis alterneringsledighet.

– Jag hade planer på att läsa en massa teologisk litteratur, men det orkade jag inte med. I stället blev det så att jag upptog min gamla musikhobby. Tack vare musiken kunde jag bearbeta mycket som blivit obearbetat. Det var ren och skär terapi, säger han.

Det började med att han hittade ett musikprogram på datorn. Han spelade och improviserade av hjärtans lust. Sedan kom han på att det fanns något som hette ”dungeon synth”, en musikstil med rötter i black metal-världen, då vissa band började använda synth för att göra intron till sina låtar. Det finns också starka influenser från Berlin-skolan inom synthmusiken, och själv är han också inspirerad av Jean-Michel Jarré.

– Musiken har en mörk, dramatisk atmosfär. Själv håller jag på med något som kallas ”fantasy synth” – musik som berättar en historia. Jag brukar säga att det är lite som filmmusik, fast utan film.

Kompositören hör genast

Han har gjort en serie på fyra album som handlar om riddaren Lord Baerston.

– Den kan ses som en allegorisk historia om kampen mellan gott och ont. På det sista albumet förekommer till och med en messiansk gestalt, säger Englund.

– Sagan är delvis självbiografisk och handlar både om kriser och glädjeämnen.

Handlingen får lyssnaren lista ut med hjälp av låttiteln och den dramatik och de inre bilder som musiken skapar i lyssnarens huvud.

– Det sorgsna kan till exempel illustreras av långsamma stråkar, spänning med en och annan ljudeffekt. På just de här fyra albumen finns också texter som beskriver handlingen.

Han gör allt på datorn, och produktionskvaliteten är det inte så noga med inom dungeon synth.

– Man kan lätt göra ett eget album. Det finns bra orkesterljud som man kan köpa billigt, och sedan är det bara att använda keyboarden.

Det roliga är att kompositören genast hör hur det låter.

– Förr kunde det gå åratal innan kompositörer verkligen fick höra sitt verk spelas, med alla instrument. Tack vare datorn är det idag möjligt att höra det genast.

Vad har komponerandet gett dig?

– Väldigt mycket. Jag har fått berätta en bra historia. I två låtar har jag också kunnat bearbeta personliga förluster och svåra saker. De låtarna har jag diskuterat med min psykolog och hon har sagt att det är ett utmärkt sätt att bearbeta livserfarenheter, säger Cay-Håkan Englund.

I november uppträder han vid musikcaféet i Petalax och bjuder församlingsborna på smakprov från sin musikaliska fantasivärld. Han kommer också att vara utklädd till riddare – han sysslar nämligen med medeltida fäktning.

– Jag tror att det främst blir en kväll med musik! Men jag tror också att jag ska berätta lite om varför jag gör den här musiken, säger han.

Musikcafé i Petalax 24.11 kl 19 i församlingshemmet.

Vill du höra ett smakprov på Cay-Håkan Englunds kompositioner? Gå in på meadowgrove.bandcamp.com så hittar du hans låtar.

SOFIA TORVALDS