Susanne Westerlund är dirigent under allhelgonakonserten.
Susanne Westerlund är dirigent under allhelgonakonserten.

Konsert som speglar sorgens nyanser

korsholm.

– Man brukar säga att musiken når dit ordet inte når, säger Susanne Westerlund. I november ordnas ”Konsert i allhelgonatid” i Korsholms kyrka.

28.10.2021 kl. 00:00

– Jag tror att musiken har en väldigt stor betydelse i sorgearbete, man brukar säga att musiken når dit ordet inte når, säger Susanne Westerlund som är ledande kyrkomusiker i Korsholms svenska församling.

Traditionen att ordna en konsert kring allhelgona går långt tillbaka i tiden i Korsholm. Under pandemin sattes käppar i hjulet, men nu ordnas en konsert i Korsholms kyrka med kammarkören Psallite och Korsholms kammarorkester.

– Orkestern kommer bland annat att framföra Jenkins ”Palladio”, ett verk som till vissa delar är ganska rytmiskt. Men sorgen är mångfacetterad, och jag tror att sorgens olika ansikten kan förmedlas genom den här konserten.

Hur mångbottnad sorgen kan vara har Susanne Westerlund upplevt i samtal med anhöriga under minnesstunder.

– Det är ett stort ansvar att göra en repertoar, och jag är jättetacksam att jag får sammanställa ett program som förhoppningsvis kan hjälpa människor i olika delar av sorgeprocessen.

Att nå ut och fram

Kammarkören Psallite kommer bland annat att framföra Gammal fäbodpsalm.

– Den har framförts på många begravningar, men vad den betyder för den enskilda lyssnaren vet jag inte: Är den trösterik? Eller väcker den något obearbetat? Det behöver vi egentligen inte heller veta, huvudsaken är att vi berör.

Repertoaren skulle ha framförts redan ifjol, men pandemin ville annorlunda. Men Susanne Westerlund har omarbetat vissa delar.

– Musik är färskvara. Därför måste vi fråga oss vad som känns aktuellt: Varför spelar vi det här? Vad vill vi förmedla?

Hon märker om musiken berör.

– Det är i stunden vi skapar en dia­log mellan utövande musiker och lyssnare, och jag känner starkt om vi når ut och fram, det känns i luften.

Coronapandemin har krävt mycket av musiker, både praktiskt och känslomässigt.

– Repertoaren speglar också mitt år i tjänst.

Ett helt år övade kören virtuellt.

– Jag kunde alltså inte höra dem. Sångarna är värda ett stort tack för att de hållit ut och övat trots allt.

Vilken slags musik tröstar dig?

– Jag är svag för större verk för kör och orkester. Hur man framför musiken är också viktigt, om det känns äkta tilltalas jag oberoende.

– Ibland kan mina barn läsa av mig bättre än jag själv. Min 10-åriga dotter kan säga i bilen: ”Mamma nu tror jag det är dags för det här”, och lägger på musik. Det lyckas varje gång.

KONSERT I ALLHELGONATID

  • Korsholms kyrka lördag 6.11 kl. 19.
  • Korsholms kammarorkester: Jenkins ”Palladio”, solister: Evelina Koskinen, Ronja Rantala. Telemann: Violakonsert i G-dur, solist: Veera Linna.
  • Kammarkören Psallite framför: Gammal fäbodpsalm, I himmelen, Du som gick före oss, Earth song, God be in my head, Aftonbön.
  • Dirigent: Susanne Westerlund.
  • Arrangörerna följer med vilka restriktioner som gäller då.
  • Fritt inträde till konserten.
Ulrika Hansson