Ingenstans i varken kyrkolagen eller kyrkoordningen står det något om att de som vigs till äktenskap inte får vara av samma kön. Det är det här som lett till tolkningen att de lutherska prästerna kan viga homosexuella par trots att det inte går ihop med kyrkans officiella syn på äktenskapet.
– Min tolking är att det här är en både kyrkojuridisk och teologisk fråga som ännu måste redas ut, säger Emma Audas, som forskar i äktenskapets teologi vid Åbo Akademi och själv är präst.
Hon hänvisar till kyrkohandboken, som innehåller anvisningar för hur prästerna ska göra vid till exempel dop, begravning och vigsel. I den nämns ”brud” och ”brudgum”.
– Vi präster har vigselrätt inom kyrkans ordning, medan vi till exempel inte har civil vigselrätt. Jag måste också förrätta vigseln i enlighet med kyrkohandboken. Det går inte att ”freestyla” och ändå kalla det en kristen vigsel.
LÄS OCKSÅ: Jobbar för homosexuellas rättigheter i kyrkan men väntar med att viga
Rätt till vaddå?
Det juridiska är en sak, men Emma Audas säger att den viktigare diskussionen är hur prästerna ser på sitt ämbete.
– Det är varje kristens uppgift att stå på de svagas sida och göra det som man tror är rätt. Men min vigselrätt har jag ju inte fått av Jesus, utan av Evangelisk-lutherska kyrkan i Finland. Och då kan jag inte använda min vigselrätt i strid med hur kyrkan säger att jag kan använda den. För jag har bara den vigselrätt som kyrkan ger mig, och den ger mig kyrkan bland annat för att jag har lovat att använda den i enlighet med kyrkans lära och rådande handbok.
Audas har med lätt frustration följt med de kommentarer som följt på att ärkebiskop Kari Mäkinen uppmanade prästerna att vänta med att viga homosexuella.
– Många läste det som att Mäkinen inte tycker att homosexuella ska få ingå äktenskap. Men det är ju inte det han vill ge uttryck för. Kyrkan har helt enkelt sin egen beslutsprocess.
Ett ord som använts frekvent i diskussionen är barmhärtighet.
– Jag förstår att man vill visa barmhärtighet och idka civil olydnad mot kyrkan i en fråga man anser att är viktig. Men barmhärtighet är ofta något som ges ovanifrån, som ett nådigt svar på ett felaktigt beteende. Och om kyrkan ska viga homosexuella, ska det göras för att vi tillsammans i kyrkan kommit fram till att vi verkligen tror att det är rätt – inte för att kyrkan kan tänka sig att dela ut billig tolerans.