Den kristna missionsorganisationen IRR-TV genomför en mediakampanj från den 15 september till den 15 oktober i höst. Konceptet har körts med stor framgång i bland annat Ryssland och Asien, men testas nu för första gången i väst.
– Idén är att människor i huvudstadsregionen via tv, radio, utomhusreklam, i tidningar, bussar och metro på omkring tusen reklamplatser ska nås av budskapet att det finns möjlighet till förändring, berättar Mika Jantunen som är koordinator för kampanjen.
I all reklam finns ett nummer till en telefoncentral där de som vill kan beställa en kampanjbok. De som lämnar sina kontaktuppgifter får sedan hembesök av en eller flera kristna.
Tre språk
Kampanjen genomförs i huvudsak på finska och har namnet Mahdollisuus Muutokseen (ung. möjlighet till förändring). På svenska heter kampanjen Livets chans. En del av reklamen kommer att göras och synas på svenska och engelska.
– Finlandssvenskarna har vaknat under de senaste veckorna. 3 000 svenska kampanjböcker trycks och i telefonväxeln ska det finnas personer som kan svenska, säger Jantunen.
Kampanjbudgeten är 400 000 euro, en summa som samlats in via donationer, kollekter och avgifter för de församlingar som deltar. Pengarna är redan insamlade.
Besöka människor
Över 70 församlingar från olika kristna samfund är engagerade i kampanjen. Till den utbildningsdag som ordnades i slutet av augusti kom över tusen frivilliga. I skaran finns knappt tio lutherska församlingar och organisationer, den enda svenska av dem är Helsingforsförsamlingen Petrus. Petrus projektsekreterare Christoffer Perret är engagerad i projektet. Han var med på utbildningsdagen i Helsingfors.
– Över tusen människor kom. Alla rymdes inte ens in. Från Petrus församling är ungefär 40 personer engagerade och de verkar bli fler hela tiden.
Han säger att deras huvudsakliga insats kommer att vara att besöka de människor som tagit kontakt.
– Telefoncentralen har ingen själavårdande uppgift. Det största arbetet sköts efteråt, förklarar Perret.
Visst motstånd
Christoffer Perret, också församlingsrådsmedlem i Petrus, säger att det fanns ett visst motstånd i rådet och att ärendet gick till omröstning, det nuvarande församlingsrådets första. Några röstade nej och några lade ner sin röst, men ärendet gick igenom.
– Alla var inte överens om att församlingen ska syssla med evangelisation, eftersom så många ändå redan hör till kyrkan. Dessutom var broschyren som skickades till församlingarna ostrategisk.
– Den var inte särskilt snygg. Några var till och med rädda för att kampanjen ska leda till fler utskrivningar, säger Perret.
Avgiften på sammanlagt 1800 euro tror han inte är en orsak till motståndet.
– Det är en försvinnande liten del i budgeten för en så stor församling som Petrus.