Vardagstro och söndagstvivel.
Sprickor med ljus
Jag skriver några rader som julblogg med utgång från en av texterna i Helsingfors lutherska församlingars adventskalender. ”Genom taket kan man se stjärnan. I din spricka syns ditt ljus.” Det var det där med sprickan som fastnade. Kanske jag inte känner mig direkt sprucken, men oerhört matt och glanslös. Influensan tog de sista krafterna känns det som.
Julstämning har jag inte sett röken av, eller förresten – idag när jag fick vara med på sonens julfest kändes det juligt. Jag blev så rörd så måste nypa mig själv i händerna för att inte storgråta, lite diskreta tårar att torka bort går väl ännu an. De sjöng så fint och i de lite stapplande framförda rimmen om adventstid kom det viktigaste fram om ljus som lyser genom mörker, möda och rentav smärta.
Den stora butiksbeställningen med all julmat höll på att gå om intet. Jag går omkring och vaktar på de andra familjemedlemmarnas nysningar som ett trauma från pandemin. Jag suckar när jag tänker på all packning och timmar i bilen på väg till Helsingfors. Men innerst inne vet jag att det blir jul. Den största gåvan av alla får jag tro på att är sann även om det låter lite märkligt. Och kanske syns det lite ljus genom våra sprickor.
God jul till er alla!
Vår plats
Jag var på julkonsert och lyssnade till paret Höglund, Mikael Svarvar och den mäktiga kören Amigo Choral.
Att jag gråter under vissa sånger är inget som förvånar mig. Men att jag grät när man sjöng Somewhere från West Side Story överraskade mig där i bänkraden – om en plats som väntar på oss någonstans – då brakade någonting loss inom mig. Och det är ganska hemskt mitt på en fullsatt konsert. Min enda tröst var att alla är koncentrerade på musiken och inte på mitt hulkande.
Orden berörde något djupt inombords.
Min grannes man dog i måndags för en vecka sedan. Vi har varit med i bön i ett och ett halvt år varje dag och verkligen blivit en del av böneämnet, fått kärlek för någon vi inte kände. Så dog han och hon blev änka i endast fyrtioårsåldern. Sorgen ligger som en osynlig dimma mellan våra fönster. Jag är så van att när jag vaknar på natten se åt deras håll, märka att lampan brinner: han sover dåligt, har svårt att andas, ber för dem, somnar om. Eller suckar av lättnad över att lampan är släckt, de sover.
Att omorientera sig. Hitta sin plats när något tog slut. Hon måste ta tag i möbler som är verkliga för hans kropp är inte mera där. Hon öppnar klädskåpen och hans kläder är där. Hon undrar om diakonin kan ta dem.
Vi håller på att sälja vårt hus på annan ort. Ett Pippilångstrumpshus som jag stilla drömt om att ännu bo i när den hektiska arbetstiden i livet är över. Min man håller på och förbereder sig för att gå i pension. Plötsligt finns det inte en plats att återvända till. Framtiden gapar öppen. Jag kan inte längre gå här i hyreshuset och undra hur mina trasmattor jag vävt ska se ut där i vårt egna, gamla bo. Nu tänker jag endast på att det mesta förs till återvinningen. Var ska vår framtidsplats vara?
På arbetsplatsen känner jag mig mer och mer vilsen av all digitalisering som förändrat det jag älskade att göra så mycket så att det nu många gånger är med tunga steg jag tar min väska och går iväg till jobbet.
Men så stiger Sören Lillkung fram och sjunger O helga natt.
Och jag tänker på ett barn som föds. En plats som finns vid Hans närhet. En hand från himlen som leder, ett löfte, en framtid, ett land och ett folk – inte av denna värld. Och en mild ström av frid flyter in i min sorgsna, oroliga själ. Det känns inte mer övermäktigt att ordna för jul. Jag firar min Frälsares födelsedag och för Honom bär jag gärna fram det bästa. Tillkomme ditt rike.
Hjälp och halleluja
Adventstid är en tid av förberedelse och väntan.
Vi är kanske inför julfirandet lite som Martha i Bibeln, systern som stökade och ordnade det fint för Jesus och hans efterföljare som besökte Marthas och Marias hem. Maria hade satt sig ner vid Jesu fötter för att lyssna.
Ibland förminskas Martha i de här andliga sammanhangen, men jag tror inte att Jesus ville förminska, för det passar inte in på honom som Guds son. Jag tänker att vi av texten och av hela Nya Testamentets budskap behöver ta till oss att det ena stöder det andra. Jakob frågar i sitt brev var vår tro är utan gärningar? För Abraham och Luther betonas starkast att vi blir frälsta av tro allenast. Och allt det här är ju sant. Det är en balansgång av att sitta vid det heliga och att låta sig ledas att tjäna andra människor med de pund, de talanger, gåvor vi fått. Men nåden är a och o.
Så har vi Elia i första konungabok som möter den fattiga änkan som bara har mjöl kvar för ett sista bröd för henne själv och för sonen. Då ber Elia henne ändå ge också honom av brödet, med löftet om att deras olja i kruset och mjöl i krukan inte ska sina under svältåren. Kvinnan bakar brödet och ger det åt Elia och mjölet i krukan tog inte slut och oljan i kruset tröt inte, alldeles som Herren sagt genom Elia. När vi delar med oss får vi.
Bibeln är fylld med de här härliga exemplen och budskapen som dels är motstridiga och dels så otroligt sanna. Sitt stilla och begrunda Guds ord, var aktiv. Ge bort, dig ska inget fattas. Som ordspråket ur Predikaren: sänd ditt bröd över vattnet, ty i tidens längd kommer det tillbaka.
Vi har tänt vårt första ljus och sjungit Hosianna. Hosianna betyder både hyllning och ett rop på hjälp. Här i den här spänningen får vi leva hela vårt kristna liv. Så får vi tända våra adventsljus och vara Martha när vi förbereder julfirandet med gåvor vi vill ge, tid vi vill dela med andra människor och vi får vara Maria och lyssna in vad julfirandet egentligen handlar om.
Man kan inte stava “livräddare” utan “rädd”
Jag deltog i en FH1-kurs, alltså första hjälpen, som ordnades av Röda korset. Det var obligatoriskt för mitt jobb och det var riktigt roligt att delta och intressant att testa sin teknik för hjärt- och lungräddning på en docka. Eller, det var roligt när jag inte tampades med tanken om att vara i den situationen som verkligen skulle kräva de här kunskaperna.
Den psykiska hälsan nämndes som hastigast i teoridelen av kursen. Det stod (ungefär) “kom ihåg att värna om den psykiska hälsan, eftersom situationer som kräver första hjälp kan kännas tung”. Det var det. Det talades inte heller om vems psykiska hälsa som påverkas av situationen, och jag tror att det var ett medvetet val eftersom det måste vara tungt också för den personen som finns där och har en annan människas liv i deras händer.
Hjärnan behöver syre, och man har endast några minuter innan personen i fråga får permanenta hjärnskador. Man måste räkna med att några revben går sönder då man gör bröstkompressioner, och man måste göra det med hela sin vikt, men om man gör det för hårt kan personen ta skada. Det finns så många viktiga saker att komma ihåg, men det är omöjligt att veta ifall man verkligen kan hålla sig lugn i en akut situation.
Jag vet inte riktigt vad som skulle vara jobbigare i en livräddningssituation, att inte kunna göra något mer än att ringa 112 eller att ha kunskapen om hur man kan hjälpa och misslyckas. Det finns så många frågor och orosmoment, också om det “bara” gäller en hypotetisk situation. Det är tungt att tänka att besluten man fattar kan vara skillnaden mellan en annan persons liv och död.
Jag är glad att jag fick gå kursen. Jag är glad att jag har kunskapen. Jag påminner också mig själv om att det är okej att vara rädd, eftersom det kan vara otroligt allvarliga situationer som kräver första hjälp. Jag hoppas bara att jag aldrig behöver använda just dessa kunskaper, och att om jag blir tvungen, att jag kan hålla mig lugn och komma ihåg det jag lärt mig.
Jag vill också höja en skål för alla akutvårdare som gör det här varje dag. Varenda en är en hjälte. Tack för allt ni gör för oss.
Herren ser till hjärtat
Två gånger under en kort tidsperiod har jag stött på bibelordet i första Samuelsboken om Herrens ord till profeten Samuel: Fäst dig inte vid hans utseende och hans resliga gestalt – honom har jag förkastat. Herren ser med andra ögon än människor: människor ser till det yttre, men Herren ser till hjärtat. Då behöver jag bromsa in litet och ta det till mig.
Herren ser till hjärtat.
Vår kropp bryts ner, skriver Paulus i något av sina brev, men vår invärtes människa kan ändå växa.
Alltför ofta stirrar vi på det yttre. Inte endast via reklamer, även på vår arbetsplats, i bussen, i kassakön. Också det lättlästa har blivit en vana. Det ska gå snabbt, korta texter, gärna bara rubrikerna – så har vi läst, skummat igenom, rusat vidare, tror att vi uppfattat det väsentliga – vilket vi ofta inte gjort. Vi har inte uppfattat någonting alls eller tagit till oss det motsatta för att vi aldrig tog oss tid att egentligen läsa, verkligen ta in, försöka förstå.
När Gud sänder sin son för att födas till vår jord för att rädda oss från synd och skam så tenderar det att bli någonting vi hör, men det stannar där, det tränger inte djupare. Kanske fastnar vi i omöjligheten att en jungfru föder ett barn, en kvinna som inte befruktats av en man. Hur är det möjligt?
Alla Gamla Testamentets patriarkers hustrur var ofruktsamma: Abrahams Sara, Isaks Rebecka och Jakobs Rakel. De pekade på det som skulle komma. Maria var inte en jungfru av tillfällighet. Allt hade Gud förberett för länge sedan. Allt skulle ske så att människan förstår att det är Gud som handlar. Här finns en djupgående plan.
Vårt hjärta? Vårt inre djup, dit ingen människa når, dit in ser vår älskande Gud. Varje tår av sorg, varje undangömt leende, varje suck och längtan är registrerad. Djup ropar till djup står det i en psalm. Det är här Gud rör sig. Han rör sig stilla, stanna upp, han rör sig djupt med sin Ande. Vi behöver göra detta enda, det svåraste: stanna upp, ta det till oss – att Han älskar oss, vill oss väl, har alla nycklar som behövs. I stillheten med Guds ord finns inre läkedom.
Herren ser till hjärtat och det vill han beröra om och om igen. Han är här.