– Syftet är att utmana reklamens budskap. Annonskampanjen bygger på påhittade reklamer av den typ som vi hela tiden möter. Som kommentar till dessa reklamer har taggen ”Jezuz” skrivit hur han ser på saken. Det är en modig kampanj som vill väcka diskussion, säger Salla Peltonen, kommunikationsansvarig på Kirkkopalvelut.
Speciellt underklädesbilderna försedda med texten ”Make him love you” (få honom att älska dig) har väckt diskussion på sociala medier. Ovanpå reklamfotot finns en kommentar från ”Jezuz” som skriver att ”du är bra som du är”.
Salla Peltonen menar att man naturligtvis kunde ha valt en annan bild för att föra ut budskapet, men att den kanske inte hade väckt uppmärksamhet på samma sätt.
– Det här är ändå en alldeles vanlig bild som vi hela tiden möter i reklamen. Varför ska vi censurera det som ändå redan är närvarande i barns och ungas vardag?
Reklamkampanjen som syns i gatubilden och på bussar i Åbo riktar sig enligt Peltonen till dem som annars inte är aktiva i församlingslivet.
Enligt Salla Peltonen har ledningsgruppen för Kyrkodagarna, som består av representanter från både lokalförsamlingarna och Kirkkopalvelut, aktivt varit med i utformningen av reklamkampanjen, både när det gäller text och bilder.
– Underklädesbilden diskuterades och vi tyckte att det var väldigt viktigt att ”Jezuz” kommentar finns med för att visa att man inte behöver uppfylla de här idealen för att vara älskad.
I kampanjen ingår också bland annat fingerad reklam för kreditkort med motbudskapet att alla är lika värda.
Nana Blomqvist, doktorand i religionsvetenskap, reagerade på reklamen när hon såg den på en buss i Åbo. Hon tycker att den är problematisk på flera punkter.
– Bilden uppmanar till ett utanförperspektiv på kvinnans självbild. På bilden ser vi kvinnan via den manliga blicken.
Nana Blomqvist tycker inte att reklambilden med den lättklädda kvinnan kan ursäktas med att vi redan har så många liknande bilder omkring oss.
– Dels upprepar reklamen själv bilden, dels gör den sig skyldig till samma sak. Den hänvisar till en nyliberal marknadsföringsteknik där kvinnlig skönhet säljs. Nyliberalism kan man kritisera genom teologi, men då ska man inte utnyttja kvinnokroppen till det – det blir ganska sexistiskt.
Kyrkodagarna ordnas i Åbo 19-21 maj. Arrangörer är Kirkkopalvelut i samarbete med Åbo och S:t Karins kyrkliga samfällighet.
Parallellt med de finska kyrkodagarna ordnas också de finlandssvenska ekumeniska kyrkodagarna, där KCSA är huvudarrangör. Kyrkans central för det svenska arbetet har samarbete med de finska kyrkodagarna i en del programpunkter, men har ingen representant i ledningsgruppen.