– Humor utgår från att man vet hur saker och ting borde vara och sedan är de inte så. Och om någon så vet ju Gud hur saker och ting borde vara. Och så ser han hur de är och tänker herre du milde, eller kanske han säger jag du milde, eller jag jag milde.
Vad är roligt när det gäller religiös humor?
– Vad som helst där man har gemensamma ramar. Just kristen humor är ganska svår för kristendomen är enormt inkluderande till sitt väsen, fattig och rik och judar och greker, då är det inte så många som kan vara utanför och också om de är utanför är de okej. Eller hur? Det hör inte till kristendomen att säga de där dumma tyskarna, hahaha. Det är svårt att ha det som utgångsläge för även om de är tyskar så älskar vi dem också.
I kristna vitsar blir det ju ofta: det var en metodist och det var en baptist … Då måste man veta väldigt mycket för att förstå.
– Som all humor handlar det om att inkludera och exkludera. Därför är det så att i filmer och teater så vänder sig någon till en annan och förklarar att sidu det var när … För man vill att den andra ska vara med. Humor och teater skiljer sig på det viset att i teater så finns det en överenskommelse med publiken, om ej uttalad. Men tanken är att det som sker på scenen sker oberoende av publiken. Lars Noréns familjehelvete existerar oberoende av om publiken ser det eller inte. Oberoende av om någon sitter där så händer det här i en villa i Skåne. Eller det finns en körsbärsträdgård i Ryssland där folk är uttråkade oberoende av om publiken är där eller inte. Men den överenskommelsen finns alltså inte i humor eller shower. Då är överenskommelsen att vi är här tillsammans. Vi spexar inte oberoende av publiken.
Läs mera om vad Stan Saanila tycker om Gud, Jesus och humor i KP nr 5/2012.
Knepigt med kristen humor
Saanila. Klart att Gud har humor, säger Stan Saanila som tillsammans med André Wickström är aktuell med tvåmansshowen De tio budorden som hade premiär på Lilla Teatern förra veckan.
2.2.2012 kl. 10:12
2.2.2012 kl. 10:12
Sofia Torvalds
(Foto: Sofia Torvalds)